BETINGELSER
Vilkår og betingelser for serviceaftaler for fjernvarme,
varmepumper og gasfyr
VILKÅR OG BETINGELSER FOR SERVICEAFTALER – FJERNVARME
Læs venligst vilkår og betingelser grundigt igennem og kontakt os, hvis du har spørgsmål.
VIGTIGT HVIS DU OPLEVER NEDBRUD
Ved nedbrud er det vigtigt, at du selv undersøger disse forhold, inden du ringer:
- Er der strøm til fjernvarmeanlægget?
- Er de elektriske sikringer i orden?
- Er der vand nok på fjernvarmeanlægget?
Er der stadig nedbrud, skal du ringe til Mølbak VVS & Energiteknik, så sender vi en fagmand, der kan hjælpe.
I fyringssæsonen 1. oktober – 30. april er telefonen åben mellem kl. 07.30 og 21.30 alle ugens dage. Ringer du efter kl. 19.30, sender vi dog først en fagmand dagen efter. Afhjælpning af manglende varmtvand, afhjælpes ved førstkommende hverdag mellem kl 7.30-15.30.
Udenfor fyringssæsonen 1. maj – 30. september er telefonen åben mandag til torsdag mellem kl. 07.30 og 15.30, fredag mellem kl. 7.30 og 12.00 (dog ikke Grundlovsdag, 1. maj og Kristi himmelfartsdag).
GYLDIGHEDSPERIODE
Serviceaftalen træder i kraft ved aftalens indgåelse og fornyes automatisk efter hovedforfald (hver 12. eller 24. måned), såfremt andet ikke er aftalt. Ved ejerskifte i serviceaftaleperioden udarbejdes refusionsopgørelse, hvis ikke serviceaftalen overdrages til ny ejer. I opgørelsen tages der hensyn til hovedeftersynets værdi samt længden af perioden med frie tilkald.
FAKTURA OG BETALING
Serviceaftalen betales én gang årligt til hovedforfald med mindre andet er aftalt. Betaling for eventuelle reservedele samt måleudstyr faktureres til dagspris. Priser og vilkår kan reguleres én gang årligt af Mølbak VVS & Energiteknik. Faktura og anden relevant information sendes på kundens e-mail, som accepteret ved angivelse af e-mail ved bestilling.
OPSIGELSE AF SERVICEAFTALE
Serviceaftalen løber 12 eller 24 måneder afhængigt af aftaletype. Serviceaftalen kan opsiges af begge parter senest 30 dage inden hovedforfald.
SERVICEAFTALENS OMFANG
Serviceaftalen gælder for installationer med fjernvarmeinstallation. Inden for den aftalte periode (12 eller 24 måneder) er følgende serviceydelser inkluderet:
- Hjælp med driftsforstyrrelser, hvor det er nødvendigt at justere eller udskifte reservedele (inden for fjernvarmeunittens kabinet).
- Justering eller udskiftning af prioriteringsventil, trykekspansionsbeholder, varmeveksler og styringsautomatik. Disse behøver ikke være i fjernvarmeunittens kabinet, men skal dog være i samme rum.
- Tilkalder du os ved nedbrud, foretager vi så vidt muligt et hovedeftersyn.
IKKE INKLUDERET I SERVICEAFTALEN
- Reservedele (nødvendige reservedele samt måleudstyr debiteres til dagspriser).
- Fejl, der er angivet i servicerapporten fra første hovedeftersyn og ikke er udbedret.
- Driftsforstyrrelser, der skyldes forhold uden for fjernvarmeanlægget. For eksempel, fejlbetjening, hærværk, brand, vandskade, lynnedslag, frost eller mangel af vand på anlægget.
- Service, hvis fjernvarmeanlægget ikke forsøges genstartet efter Mølbak VVS & Energitekniks anvisninger.
Udskiftning af følgende dele er ikke dækket af serviceaftalen:
- fjernvarmeunit
- Shunt/ shuntpumper (manuel eller motorstyret)
- Varmtvandsbeholder og sikkerhedsventil
- Rensning af rør eller varmespiral i varmtvandsbeholder
- Anode (elektrode, hvor strømmen kommer ind fra omgivelserne)
- Rør / flexslanger i fjernvarmeunitten
FORBEHOLD
Mølbak VVS & Energiteknik er uden ansvar for, at det til visse fjernvarmeanlæg er vanskeligt/umuligt at skaffe reservedele eller automatikudstyr.
Hvis der konstateres mangler ved installationen ved første servicebesøg, kan dette forlanges afhjulpet inden servicearbejdet påbegyndes. Herunder også løbende mangler ved centralvarmeanlægget eller varmtvandsbeholderen, hvis de er årsagen til en ustabil fjernvarmedrift.
Kunden betaler for demontering af fjernvarmeunit, hvis den er monteret i et skab eller andet svært fremkommeligt sted, da dette kan gøre det svært at udføre servicearbejdet. Udkald til periodiske komponenter, der ikke ønskes udskiftet, dækkes ikke af serviceaftalen.
Hvis der er tidskrævende aftapning og problematiske udluftningsforhold, kan Mølbak VVS & Energiteknik forlange stopventiler monteret for kundens regning.
VILKÅR OG BETINGELSER FOR SERVICEAFTALER – VARMEPUMPER
Almindelige betingelser for varmepumpeservice (luft/vand og jordvarme pumper)
Serviceaftalens dækning
Serviceaftalen omfatter varmepumpens kabinet med tilhørende styringsautomatik, og aftalen gælder for Mølbaks service af varmepumpen. Indholdet i serviceaftalen er udtømmende angivet, og serviceaftalen omfatter således alene det under pkt. 5 oplyste.
Aftaleperiode
Serviceaftalen er gældende for 1 år ad gangen og omfatter ét serviceeftersyn årligt. Datoen for aftalens indgåelse angiver aftalens hovedforfald, idet serviceaftalen fornyes automatisk hver 12. måned.
Opfyldelsestid
Første eftersyn efter serviceaftalens indgåelse tilstræbes at nås inden for 1 måned.
Geografi
Mølbak tilbyder alene serviceaftaler på Sjælland.
Serviceaftalens omfang
Følgende ydelser er omfattet af en serviceaftale på luft/vand varmepumper:
- Kontrol (visuel) af kølekreds og tilslutninger/kompressor
- Kontrol for utætheder af kølekreds og kølemiddelrør
- Rensning (ved behov) af fordamper, samt justering af korrekt flow henover fordamper/kondensator
- Kontrol af vandtrykket på varmeanlæg
- Kontrol og rensning (ved behov) af snavssamler varmeanlæg (hvis der er monteret en afspærringsventil)
- Kontrol af tryk på ekspansionsbeholder (hvis der er monteret en afspærringsventil)
- Eventuel reparation/udskiftning af komponenter tilhørende varmepumpen
- Kontrol (visuel) af kølekreds og tilslutninger/kompressor
- Kontrol af brinetryk
- Kontrol og regulering af varmepumpens klimastyring (ved behov)
- Afprøvning af lavtryksalarm
- Kontrol og rensning (ved behov) af snavssamler brinekreds
- Kontrol af brinens frysepunkt
- Kontrol af trykekspansionsbeholder (hvis der er monteret afspærringsventil)
- Kontrol af vandtryk på varmeanlæg
- Kontrol og rensning (ved behov) af snavssamler på varmeanlæg (hvis der er monteret afspærringsventil)
- Rensning af fordamper
- Eventuel reparation/udskiftning af komponenter tilhørende varmepumpen
Tilkald
- En aftale med frie tilkald
- En aftale uden frie tilkald
- Er der strøm til varmepumpen?
- Er de elektriske sikringer i orden?
- Er der vand nok på varmepumpen?
- Er varmepumpe forsøgt genstartet?
- Frie tilkald af en tekniker hos Mølbak ved driftsstop eller funktionsfejl
- Assistance til fejlfinding
- Eventuel reparation/udskiftning af komponenter tilhørende varmepumpen (leverede reservedele/komponenter er ikke omfattet)
- I øvrigt gælder pkt. 5 og 7 for tilkaldets omfang
Undtaget dækning
- Udskiftning af varmepumpekompressor, varmtvandsbeholder og sikkerhedsventil
- Rensning/udsyring af rør/varmespiral i varmtvandsbeholder
- Kontrol/udskiftning af anode i varmtvandsbeholder
- Udskiftning af rør/flexslanger i varmepumpen
- Udskiftning af shunt/shuntpumpe samt brugtvandspumpe
- Tilkald af en tekniker, hvis Kunden ikke har valgt en aftale med frie tilkald
- Forbrug/køb af reservedele, komponenter, materialer m.v. af enhver art
- Udskiftning af varmepumpe
- Teknikerens arbejdstid, hvor denne overstiger to timer til et serviceeftersyn
- Besøg, hvor der skal 2 teknikere til opgaven
- Arbejde, som skal udføres på bygningsdele
- Tømning samt påfyldning af kølemiddel HFCgas på kølekreds
- Demontering af skabe/hylder m.v., hvis pladsforholdene gør servicearbejdet vanskeligt
- Gentagne tilkald til defekte komponenter, som ikke ønskes udskiftet af Kunden
- Tilkald ved uvilje hos Kunden til selv at forsøge at genstarte efter anvisninger fra Mølbak
- Tilkald til strømsvigt, vandpåfyldning, fejlbetjening af anlæg/klimastyringen, antifrostvæskepåfyldning, kølevæskepåfyldning, fejljustering og indstilling af klimastyringen
- Enhver skade, som kan henføres til udefrakommende begivenheder/omstændigheder, herunder tredjemands beskadigelser, hærværk, frost- og vandskade, forsikrings- og erstatningsbegivenheder, overspænding/lynnedslag og lignende
- Fejl, som er forårsaget af manglende pasning af anlægget m.v.
- Skader eller fejl forårsaget af uautoriserede personer
- Fejlmonteret eller -placeret GSM-modul, eller manglende dækning på samme
- Mangelfuld internetdækning, wifi-forbindelse m.v. til pumpen
- Skader eller fejl forårsaget af eksterne personer/tredjemand, herunder eksterne installatører
- Skader eller fejl på eller forårsaget af husets/ejendommens installationer, herunder elinstallationer
- Fejl ved brugsvandsinstallationer,
- Skader eller fejl i den varmefordelene del af varmeanlægget (rør, radiatorer m.v.)
- Skader eller fejl som følge af kombinationsdrift (f.eks. fast brændsels-, solvarmeanlæg og lignende)
Forbehold
Opsigelse og overdragelse
Betaling
Misligholdelse
Ansvarsbegrænsning
Prisregulering
Tvister og værneting
VILKÅR OG BETINGELSER FOR SERVICEAFTALER – GASFYR
Læs venligst vilkår og betingelser grundigt igennem og kontakt os, hvis du har spørgsmål.
VIGTIGT HVIS DU OPLEVER NEDBRUD
Ved nedbrud er det vigtigt, at du selv undersøger disse forhold, inden du ringer:
- Er der strøm til gaskedlen / brænderen?
- Er der åbent for gassen?
- Er de elektriske sikringer i orden?
- Er der vand nok på anlægget?
Er der stadig nedbrud, skal du ringe til Mølbak VVS & Energiteknik, så sender vi en fagmand, der kan hjælpe.
I fyringssæsonen 1. oktober – 30. april er telefonen åben mellem kl. 07.30 og 21.30 alle ugens dage. Ringer du efter kl. 19.30, sender vi dog først en fagmand dagen efter. Afhjælpning af manglende varmtvand, afhjælpes ved førstkommende hverdag mellem kl 7.30-15.30.
Udenfor fyringssæsonen 1. maj – 30. september er telefonen åben mandag til torsdag mellem kl. 07.30 og 15.30, fredag mellem kl. 7.30 og 12.00 (dog ikke Grundlovsdag, 1. maj og Kristi himmelfartsdag).
Kunder, som har valgt en serviceaftale uden frie tilkald, kan mod betaling rekvirere en tekniker hos Mølbak ved henvendelse til Mølbak på tlf. 56 16 70 00 inden for ovennævnte telefontid.
Tilkaldet faktureres efter medgået tid for teknikeren, hvilket tillige inkluderer tid på kørsel. Herudover tillægges eventuelle udgifter for leverede reservedele/komponenter, som afregnes efter forbrug. I weekend/helligdage tillægges herudover et gebyr på 4.500 kr. Priserne tillægges moms.
GYLDIGHEDSPERIODE
Serviceaftalen træder i kraft ved aftalens indgåelse og fornyes automatisk efter hovedforfald (hver 12. eller 24. måned), såfremt andet ikke er aftalt. Ved ejerskifte i serviceaftaleperioden udarbejdes refusionsopgørelse, hvis ikke serviceaftalen overdrages til ny ejer. I opgørelsen tages der hensyn til hovedeftersynets værdi samt længden af perioden med frie tilkald.
FAKTURA OG BETALING
Serviceaftalen betales én gang årligt til hovedforfald med mindre andet er aftalt. Betaling for eventuelle reservedele samt måleudstyr/
OPSIGELSE AF SERVICEAFTALE
Serviceaftalen løber 12 eller 24 måneder afhængigt af aftaletype. Serviceaftalen kan opsiges af begge parter senest 30 dage inden hovedforfald.
SERVICEAFTALENS OMFANG
Serviceaftalen gælder for installationer med en naturgasfyret kedel. Inden for den aftalte periode (12 eller 24 måneder) er følgende serviceydelser inkluderet:
- Hjælp med driftsforstyrrelser, hvor det er nødvendigt at justere eller udskifte reservedele (inden for kedlens kabinet).
- Justering eller udskiftning af prioriteringsventil, trykekspansionsbeholder, varmeveksler og styringsautomatik. Disse behøver ikke være i kedlens kabinet, men skal dog være i kedelrummet.
- Tilkalder du os ved nedbrud, foretager vi så vidt muligt et hovedeftersyn.
IKKE INKLUDERET I SERVICEAFTALEN
- Reservedele (nødvendige reservedele samt måleudstyr/
forbrændingsmåling debiteres til dagspriser). - Fejl, der er angivet i servicerapporten fra første hovedeftersyn og ikke er udbedret.
- Driftsforstyrrelser, der skyldes forhold uden for gasfyret. For eksempel trækforholdene i skorstenen, svigtende gastilførsel, fejlbetjening, hærværk, brand, vandskade, lynnedslag, frost eller mangel af vand på anlægget.
- Service, hvis kedlen eller brænderen ikke forsøges genstartet efter Mølbak VVS & Energitekniks anvisninger.
Udskiftning af følgende dele er ikke dækket af serviceaftalen:
- Kedelblokke
- Aftrækssystem
- Shunt/ shuntpumper (manuel eller motorstyret)
- Varmtvandsbeholder og sikkerhedsventil
- Rensning af rør eller varmespiral i varmtvandsbeholder eller kombikedler
- Anode (elektrode, hvor strømmen kommer ind fra omgivelserne)
- Rør / flexslanger i kedlen
FORBEHOLD
Mølbak VVS & Energiteknik er uden ansvar for, at det til visse gasfyr er vanskeligt/umuligt at skaffe reservedele eller automatikudstyr.
Hvis der konstateres mangler ved installationen ved første servicebesøg, kan dette forlanges afhjulpet inden servicearbejdet påbegyndes. Herunder også løbende mangler ved centralvarmeanlægget eller varmtvandsbeholderen, hvis de er årsagen til en ustabil kedeldrift.
Kunden betaler for demontering af en kedel, hvis den er monteret i et skab eller andet svært fremkommeligt sted, da dette kan gøre det svært at udføre servicearbejdet. Udkald til periodiske komponenter, der ikke ønskes udskiftet, dækkes ikke af serviceaftalen.
Hvis der er tidskrævende aftapning og problematiske udluftningsforhold, kan Mølbak VVS & Energiteknik forlange stopventiler monteret for kundens regning.
Mølbak tager forbehold for, at den enkelte kunde/gasfyr, herunder opbygning og installation m.v., kan godkendes til at være omfattet af en serviceaftale. Mølbak forbeholder sig således retten til i enhver henseende at afvise at tilbyde serviceaftale for den enkelte. Mølbak monterer kun reservedele/komponenter, som leveres af Mølbak.